خدمات بانک قرض الحسنـه مـهر ایران
مدیر عامل: طرح مهر سلامت 96 بانک رفاه ارائه شد مرتضی اکبری
گزارشی از چگونگی تأسیس ، طرح مهر سلامت 96 بانک رفاه ارائه شد عملکرد و اه بانک قرض الحسنـه مـهر ایران
با اتکال بـه خداوند متعال و با هدف گسترش معارف و مبانی شرع مبین اسلام و فرهنگ قرض.الحسنـه و تعمـیق هر چه بیشتر این سنت حسنـه درون جامعه ، بویژه احیـای مطلوب مبانی اقتصادی اسلامـی درون نظام بانکی کشور ، تأسیس بانک قرض الحسنـه مـهر ایران مورد نظر قرار گرفت . طرح مهر سلامت 96 بانک رفاه ارائه شد با توجه بـه تصمـیم دولت نـهم مبنی بر تأسیس بانک قرض الحسنـه مـهر ایران بـه منظور تحقق اصل مـهرورزی و عدالت محوری و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و تلاش درون راستای خدمت بـه بندگان خدا از طریق رفع نیـازهای اقشار کم درآمد جامعه ، ضرورت تأسیس این بانک بعنوان یک پروژه ملی کـه آحاد ملت ایران را شامل مـی شود، مدنظر قرار گرفت و زمـینـه جلب همکاری مشارکت آنان جهت توفیق درون این اقدام مبارک بـه نحو مطلوب فراهم گردید.
بانک قرض الحسنـه مـهر ایران با سرمایـه اولیـه 15 هزار مـیلیـارد ريال و با مشارکت بانکهای دولتی توسط ریـاست محترم جمـهوری وقت درون مورخ 22/9/1386 افتتاح و با گسترش و توزیع موزون شعب خود درون سراسر کشور آغاز بـه کار کرده است. طرح مهر سلامت 96 بانک رفاه ارائه شد بانک قرض الحسنـه مـهرایران باصدور مجوز رسمـی بانک مرکزی ج.ا.ا. درون تاریخ 6/6/1387 و براساس برنامـه های تدوین شده ، ضمن انجام امور مربوطه بـه اعطای تسهیلات قرض الحسنـه درون ارتباط با فعالیتهای حساب قرض الحسنـه جاری و بانکداری الکترونیکی اقدام مـی نماید .
بانک قرض الحسنـه مـهر ایران درون بدو امر با 2000 واحد بانکی متشکل از 300 شعبه واگذاری از بانکهای سهامدار و 1700 واحد بانکی ( باجه) مستقر درون شعب بانکهای سهامدار شروع بـه کار نمود . کـه پس از تشکیل ساختار و سازمان این بانک بـه دلیل توسعه کیفیت شعب بانکی کلیـه شعب آن بانک بـه صورت مستقل شروع بـه کار نمود کـه هم اکنون با بیش از 527شعبه فعال بـه صورت Online درون حال فعالیت هستند .
- سیـامک دولتی (مدیرعامل)
- اسماعیل للـه گانی
- غلامرضا مصطفی پور
- بهمن مسگرها
- دکتر محمد ابراهیم منصور خاکی
- داریوش بذری
- اسماعیل صابری
- محمد حیدرزاده
- ساسان گلباز
- سعید ملک پور
- فیروز عالم باقری
- محمد الیـاسی
- محمد تقی صمدی
- حسین موفقی اردستانی
- محسن پدرام
خلاصه ای از عملکرد بانک قرض الحسنـه مـهر ایران ( درون تاریخ 1393/6/31):
1- تعداد شعب مکانیزه 527شعبه
2- جمع تعداد سپرده ها 2،360،479 فقره
3- جمع مبلغ سپرده ها 28/174،025 هزار مـیلیـارد ريال
4- جمع تعداد تسهیلات 1،196،094 فقره ( کـه اگر بُعد خانوار را 5 نفر فرض نماییم که تا کنون 5،980،470 نفر از تسهیلات قرض الحسنـه این بانک بهره مند شده اند)
5- مبلغ تسهیلات قرض الحسنـه پرداخت شده 52،117،398 هزار مـیلیـارد ريال
اه
بانک قرض الحسنـه مـهر ایران با قصد خیر و با نیت تأمـین نقدینگی و رفع نیـازهای ضروری اشخاص حقیقی و حمایت از نیـازمندان و پرداخت تسهیلات بـه اشخاص حقوقی کـه در امور خیریـه فعالیت دارند ایجاد و یکی از نـهادهای پولی و مالی کشور هست که درون راستای حرکت بـه سوی عملیـات بانکداری اسلامـی تشکیل شده هست .
اه بانک قرض الحسنـه مـهر ایران بـه شرح زیر مـی باشد:
2. فرهنگ سازی سنت پسندیده قرض الحسنـه
3. استفاده از فن آوری اطلاعات و پیـاده سازی بانکداری الکترونیکی
4. استقرار سیستم مدیریت دانش و تبدیل بانک بـه یک سازمان پیشرو
5. مدیریت بهینـه منابع انسانی شامل
الف : بکارگیری نیروی کارآمد ، متخصص و ماهر
ب : آموزش و ارتقاء دانش و مـهارت کارکنان
6. تنوع درون ارائه خدمات بانکی
اهم وظايف بانك قرض الحسنـه مـهر ايران
بانك درون اجراي اه خود با رعايت قوانين و مقررات جاري مي تواند نسبت بـه تصدي امور زير اقدام نمايد :
ـ افتتاح انواع حسابهاي قرض الحسنـه بعد انداز جاري و نگهداري وجوه مربوطه (ريالي و ارزي ) براي اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غير دولتي و صدور انواع كارت هاي بانكي قرض الحسنـه .
تبصره – افتتاح حساب قرض الحسنـه براي اتباع بيگانـه تابع قوانين و مقررات مربوطه مي باشد.
ـ تصدي عامليت وجوه اداره شده اماني و اعطاي تسهيلات قرض الحسنـه بـه اشخاص واجد شرايط 3- قبول انواع سپرده هاي قرض الحسنـه و صدور گواهي و قبوض مربوطه .
ـ تحصيل قرض الحسنـه از داخل يا خارج از كشور با رعايت قوانين و مقررات مربوطه .
ـ نقل و انتقال وجوه ارزي و ريالي و ارايه هرگونـه خدمات بانكي .
ـ صدور انواع چك هاي مسافرتي ،تضميني و غيره و پذيرش انواع چك هاي مسافرتي و تضميني صادره توسط ساير بانكها .
ـ ارائه خدمات پذيره نويسي و انجام كليه عمليات راجع بـه آن .
ـ اجاره صندوق امانات ،قبول امانات ، نگهداري سهام و هرگونـه اوراق بهادار و ساير اشياء و اموال .
ـ ارائه انواع خدمات قرض الحسنـه بانكي درون چهار چوب قوانين و مقررات مربوطه.
ـ افتتاح انواع حساب هاي بانكي قرض الحسنـه بـه نام خود نزد بانكها و موسسات درون داخل و خارج از كشور.
ـ قبول سپرده قرض الحسنـه مسكوكات طلا و اعطاي وام قرض ا لحسنـه مسكوك با رعايت قوانين و مقررات مربوطه .
ـ قبول و انجام وظايف قبول وكالت ، وصايت ، قيموميت ،نظارت ،توليت ، نمايندگي ،اداره امور مربوط بـه اموال اشخاص .
ـ قبول نمايندگي موسسات پولي و يا بانكي كه بـه موجب قانون تشكيل شده يا بشوند .
ـ ارائه خدمات مديريت نقدي براي مشتريان از قبيل خدمات حقوق و دستمزد ،خدمات پرداخت ماليات ،وصول مطالبات مشتريان ،حساب متمركز و كارتهاي بانكي طبق مقررات جاري كشور و ساير خدمات مشابه .
ـ تامين مالي درون چهارچوب تسهيلات قرض الحسنـه با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه .
ـ بانك مجاز هست به منظور تامين بخشي از هزينـه هاي جاري خود که تا ميزان كل سرمايه خود را بـه خريد اوراق مشاركت دولتي ،بانك مركزي و ساير اوراق با تضمين بازخريد نزد بانكها اختصاص دهند .
موضوع فعاليت بانك قرض الحسنـه مـهر ايران
الف – تامين منابع :
بانك قرض الحسنـه مـهر ايران با جذب منابع مردمي درون حساب هاي بعد انداز و جاري قرض الحسنـه ، منابع خود را جهت پرداخت تسهيلات قرض الحسنـه تجهيز مينمايد.
ب – مصارف :
بانك قرض الحسنـه مـهر ايران درون بخش مصارف اقدام بـه پرداخت تسهيلات قرض الحسنـه درون زمينـههاي ذيل مي نمايد:
1. قرض الحسنـه هزينـه هاي ازدواج براي تأمين بخشي از هزينـه هاي ازدواج زوجهاي جوان
2. قرض الحسنـه درمان بيماري براي اشخاصي كه توانايي تأمين تمام يا بخشي از هزينـههاي بيمارستاني و درماني را ندارند.
3. قرض الحسنـه تعمير يا تكميل مسكن براي تأمين تمامي يا قسمتي از هزينـه هاي تعمير يا تكميل واحد مسكوني متقاضي
4. قرض الحسنـه ودیعه مسکن به منظور تأمـین تمام یـا قسمتی از هزینـه ودیعه اجاره مسکن متقاضیـان
5. تسهیلات قرض الحسنـه تحصیلات دانشگاهی بـه متقاضیـان
6. قرض الحسنـه كسبه و صنوف جهت رفع نيازهاي اوليه و تأمين وسايل مورد نياز اصناف و كسبه
7. قرض الحسنـه تهيه مواد اوليه شركتهاي توليدي و خدماتي كوچك براي تأمين سرمايه درون گردش آنـها
8. قرض الحسنـه متفرقه جهت رفع ساير نيازهاي ضروري متقاضيان
ج- انجام کلیـه خدمات متداول بانکی و بانکداری الکترونیکی:
بانک قرض الحسنـه مـهر ایران درون راستای تحقق بانکداری الکترونیک و افزایش خدمات الکترونیکی بـه مشتریـان و جلوگیری از حضور فیزیکی آنان درون شعب، گسترش بانکداری نوین را درون دستور کار خود قرار داده است.
اهم خدمات بانک ارائه شده درون حوزه بانکداری نوین بـه شرح ذیل مـی باشد:
اینترنت بانک: خدمات ارائه شده عبارتند از سپرده درون یک نگاه، انتقال وجه، عملیـات مربوط بـه چک، عملیـات مربوط بـه تسهیلات، مدیریت کارت و....
تلفن بانک: خدمات تلفنبانک ارائه شده عبارتند از اطلاع از موجودی و سه گردش آخر، انتقال وجه بـه حساب های دیگر درون بانک قرض الحسنـه مـهر ایران، پرداخت قبوض، مسدود نمودن کارت مفقودی، خدمات مرتبط با حساب قرض الحسنـه جاری و.....
SMS بانک: خدمات ارائه شده درون این سامانـه عبارتند از اعلام موجودی سپرده، اعلام وضعیت تسهیلات اخذ شده، اعلام وضعیت چک و .....
خود پرداز : خدمات ارائه شده درون این سامانـه عبارتند از پرداخت وجه، پرداخت قبوض، انتقال وجه، عملیـات رمز و ....
PIN PAD: برداشت وجه توسط کارتهای بانک قرض الحسنـه مـهر ایران، برداشت وجه از طریق کارتهای شتابی، انتقال وجه، پرداخت قبوض، اعلام مانده حساب و....
کارت های نقدی:دریـافت وجه،انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید کالا و خدمات از طریق اینترنت و پایـانـه های فروشگاهی
کارت های هدیـه: صدور کارت های هدیـه درون مبالغ 200,000 ریـال، 500,000 ریـال و 1,000,000 ریـال و سایر مبالغ
بن کارت: امکان خرید کالا و خدمات از طریق پایـانـه های فروشگاهی و اینترنتی
1- تغییر استراتژی بانک از وامـهای مصرفی بـه سمت تسهیلات اشتغال زایی
2- گسترش خدمت رسانی بـه روستاها ایجاد شعب سیـار درون روستاهای پر جمعیت کشور
3- تأسیس کانون فعال و مستقل تحت عنوان کانون بانک ها و صندوق های قرض الحسنـه
4- خدمات طرح کارت سلامت مـهر ایران درون راستای ارائه خدمات بهتر درمانی با همکاری وزارت بهداشت و درمان
5- همکاری درخصوص خارج نمودن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشوری.
6- بـه منظور تسهیل ورود جامعه روستایی بـه چرخه اقتصادی و کاهش هزینـه های مبادله ای و اقتصادی این قشر از جامعه تخصیص اعتبار بـه حمل و نقل روستایی درون دستور کار این بانک قرار دارد.
-----------------------------------------------------
نتایج نظرسنجی سومـین دوره جشنواره بانک محبوب من_ قرض الحسنـه مـهر ایران (دوازدهمـین بانک محبوب کشور)
پس از بررسی آمارهای بدست آماده از مشتریـان قرض الحسنـه مـهر ایران کـه در سومـین جشنواره «بانک محبوب من» شرکت کرده بودند، نتایج زیر حاصل شد:
تعداد کل شرکت کنندگان: 51162
- تحصیلات شرکت کنندگان نظرسنجی
زیردیپلم= 1/72 %
دیپلم= 11/09 %
لیسانس= 55/16 %
فوق لیسانس= 30/47 %
دکترا و بالاتر= 1/79 %
.
.
- چرا از اینترنت بانک و موبایل بانک کمتر از دیگر خدمات بانک استفاده مـی کنید؟
نمـی دانم چطور حتما فعال کرده و استفاده کنم= 5/88 %
نمـی دانم اینترنت بانک دقیقا چه خدماتی ارائه مـی دهد=3/97 %
آموزشی درون این حوزه دریـافت نکرده ام کـه بخواهم استفاده کنم=7/35 %
نسبت بـه امنیت خوشبین نیستم= 10/44%
استفاده مـی کنم= 72/35 %
.
.
- آیـا از قرض الحسنـه مـهر ایران درون حوزه آموزش نکات امنیتی و نحوه استفاده از خدمات بانکی راضی هستید؟
اصلا که تا به حال آموزشی دریـافت نکرده ام= 9/12 %
متصدی که تا حدودی توضیح داد= 11/91 %
به سختی مـی توانم راهنمایی پیدا کنم= 0/88 %
کاملا راضی هستم= 78/09 %
.
.
- چرا درون تلگرام یـا اینستاگرام بانک عضو نیستید؟
دسترسی بـه شبکه های اجتماعی ندارم = 4/71 %
اصلا نمـی دانم چطور حتما عضو کانال یـا صفحه بانکم بشوم= 9/85 %
عضو بودم ولی بـه دلیل حجم مطالب زیـاد و بعضا غیرمفید، عضویت را لغو کردم=1/03 %
تمایلی بـه عضویت ندارم= 20/59%
عضو هستم= 63/82%
.
.
- مـهمترین دلیل شما به منظور انتخاب قرض الحسنـه مـهر ایران و افتتاح حساب چه بوده است؟
افتتاح حساب به منظور دریـافت حقوق و دریـافت وام و... = 25/44%
دریـافت سود بیشتر = 2/50 %
تبلیغات خوب و جذاب= 0/74 %
ارائه خدمات خوب و مفید=21/18 %
برخورد مناسب کارکنان= 27/06%
توصیـه اطرافیـان= 2/21 %
آسان بودن دسترسی= 2/06 %
سایر دلایل= 18/53 %
[بانک قرض الحسنـه مـهــر ایران - banki.ir طرح مهر سلامت 96 بانک رفاه ارائه شد]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 20:04:00 +0000